Autovehiculele sunt tot mai complet monitorizate de senzori meniţi să transmită informaţii despre funcţionarea sistemelor. Acestea sunt indicate pe tabloul de bord sau nu, în funcţie de urgenţa sau importanţa sistemului. Şoferul trebuie să cunoască semnificaţia semnalelor primite de la senzorii maşinii şi să știe unde poate să intervină direct în corectare, fără a afecta buna funcționare a mașinii și a pune în pericol siguranța în trafic şi unde nu poate şi trebuie să apeleze la ajutor profesionist.

Pe acest subiect, al semnificaţiei martorilor de bord am scris mai multe articole. Pentru verificarea și corectarea anumitor sisteme complexe este nevoie de expertiză și aparatură care se găsesc doar într-un service auto autorizat, dotat cu tehnologie la zi. Însă există câteva verificări pe care le poţi face pe cont propriu pentru întreţinera maşinii.

Întreținerea regulată a mașinilor la domiciliu trebuie să includă următoarele verificări:

Nivelul uleiului de motor

În primul rând este important să ştii că această verificare trebuie făcută o dată pe lună pentru a te asigura că este îndeajuns ulei în motor sau că nu este contaminat. Dacă după verificare observi că uleiul miroase a benzină sau şi-a schimbat culoare, este timpul să-l schimbi.

Paşii verificării:

  1. Asigură-te că motorul este răcit (sau că este oprit de cel puţin 10 minute)
  2. Se scoate joja şi se curăţă pe o cârpă curată şi fără scame.
  3. Apoi, din nou se introduce în interiorul motorului şi se observă marcajul lăsat de ulei, care arată nivelul acestuia.
  4. Dacă nivelul este minim, trebuie completat imediat uleiul. Acesta nu trebuie să intreacă nivelul maxim.

Nivelul lichidului de răcire a motorului

Radiatorul din vehicul răcește motorul și are nevoie de apă și lichid de răcire (antigel) pentru a funcționa. Țineți cont de următoarele aspecte pe măsură ce verificați nivelul lichidului din sistemul dvs. de răcire și adăugați mai mult, dacă este necesar:

  1. În loc să deschideți capacul radiatorului, verificați dacă lichidul ajunge la linia “full” de pe rezervorulul lichidului de răcire. Dacă lichidul nu atinge linia, deschideți flaconul și adăugați un amestec de apă și lichid de răcire de 50/50, până când o va atinge. Unele lichide de răcire sunt preamestecate, așa că verificați sticla pentru a vedea dacă trebuie să adăugați apă sau doar să o utilizați așa cum este
  2. Lichidul de răcire este de obicei roșu, verde, albastru sau galben. Dacă arată incolor, ruginit sau are lucruri care plutesc în jurul acestuia, spălați sistemul de răcire și adăugați lichid nou.
  3. Dacă lichidul de răcire are o suprafață văscoasă și uleioasă, vehiculul trebuie dus imediat la mecanic pentru a verifica scurgerile garniturii interioare. Service-urile dispun de echipament special pentru efectuarea acestei verificări.
  4. În timp ce verifici sistemul de răcire, controlează și furtunurile radiatorului. Acestea intră în partea de sus și ies din partea inferioară a radiatorului. Dacă există scurgeri sau crăpături ar trebui înlocuite.

Nivelul lichidului de spălare parbriz

Lichidul de spălare al parbrizului este un element necesar ce trebuie verificat periodic pentru o fi menţinut la nivelul optim.

  1. Opreşte motorul. Sub capotă se află rezervorul unde este lichidului de spălare a parbrizului. De obicei este un recipient alb, translucid, cu un simbol de parbriz / apă pe capac, conectat printr-un furtun care duce spre parbriz.
  2. Dacă nivelul lichidului din rezervor este mai mic de jumătatea capacităţii vasului, se poate adăuga lichid. Dacă nivelul lichidului este la trei sferturi din capacitatea vasului, nu este necesara completarea acestuia.

Sfat: nu apelați la subterfugii precum adăugarea apei simple sau în combinație cu alți detergenți nespecializați pentru automobile. Acestea pot deteriora sistemul de curățare precum și claritatea parbrizului.

Presiunea în anvelope și aspectul acestora

Întreţinerea adecvată a pneurilor este un prin pas în menţinerea siguranţei la volan şi a bunei funcţionări a autoturismului tău. Verificarea presiunii pneurilor este una dintre cele mai importante şi totuşi cea mai trecută cu vederea verificare dintre toate, cu toate ca ar trebui efectuată periodic.

Factorii care pot afecta presiunea în anvelope includ:

– Temperaturile ridicate sau scăzute;

– Distanţa de condus îndelungată;

– Tractarea sau purtarea greutății suplimentare în vehiculul.

Cum poţi preveni:

  1. Caută manualul de funcționare a autovehiculului. În acesta găsiți detalii care includ listele “PSI” din față și din spate ale roților. PSI este o estimare numerică a kilogramelor pe inch pătrat. Acest număr este determinat de producătorul vehiculului și vă oferă informația concretă dacă anvelopele dvs. sunt umflate corespunzător. Valorile presiunii anvelopelor se găsesc și pe stâlpul ușii șoferului sau pe capacul rezervorului.
  2. Asigură-te că anvelopele sunt reci, şi că nu au mai fost folosite pentru câteva ore. Acest aspect ați poate oferi cea mai corectă citire.
  3. Scoate capacele supapelor de aer ale anvelopelor.
  4. Aşează indicatorul de presiune al anvelopei în tija supapei și apasă rapid pentru a obține o citire.
  5. Verifică citirea PSI. Compar-o cu PSI recomandat în manualul de utilizare al vehicului. Se poate întâmpla ca primele citiri să nu fie în grafic. De aceea este recomandat să iei mai multe citiri pentru a le compara.
  6. În cazul în care citirea depășește recomandarea, împinge supapa pentru a lăsa puțin aer să iasă din pneuri până se obţine o citire corectă.
  7. Dacă citirea PSI este sub recomandare, anvelopa se umflă până când ajunge la nivelul ideal.

Când ești în dubiu, citește cu atenție cartea tehnică și manualul de întreținere ale mașinii. Pentru starea bună a mașinii și siguranța ta, este obligatorie o revizie la service între 10.000 și 20.000 de km.