Sociologii de la Școala Economică și de Științe Politice din Londra împreună cu o echipă de la brandul de anvelope Goodyear, au făcut un studiu care examinează psihologia socială a siguranței rutiere. Ca urmare, studiul a identificat moduri diferite în care oamenii răspund atunci când interacționează cu alți șoferi pe drumuri.
În urma studiului, cercetătorii au identificat 7 tipuri de șoferi, astfel:
- PROFESORUL – Primul tip de conducător auto este profesorul, care trebuie să se asigure că ceilalți șoferi știu ce au făcut greșit și se așteaptă la o recunoaștere pentru eforturile sale de a-i învăța pe alții.
- ȘTIE TOT – un alt tip sunt acei șoferi care consideră că știu tot, și care cred că sunt înconjurați doar de incompetenți. Aceștia sunt fericiți când, simțindu-se în siguranță în propria mașină, strigă la ceilalți șoferi participanți la trafic.
- COMPETITORUL – al treilea tip este competitorul. Acesta trebuie mereu să fie în fața celorlalți și se enervează dacă cineva îl depășește. Acest tip de conducător auto poate fi identificat prin nevoia constantă de a accelera atunci când cineva încearcă să-l depășească, sau prin poziționarea mașinii astfel încât să evite ca cineva să stea în fața lui.
- RĂZBUNĂTORUL – Următorul este RĂZBUNĂTORUL, căruia îi place să-i pedepsească pe ceilalți șoferi pentru orice comportament inadecvat pe care considera că aceștia îl au. Acest tip de șofer ar putea chiar să coboare din mașină pentru a-i aborda direct pe ceilalți participanți la trafic.
- FILOZOFUL – acest tip de șofer acceptă foarte ușor comportamentul inadecvat al celorlalți șoferi, și este foarte stăpân pe propriile emoții atunci când conduce.
- EVITĂ PERICOLE – al 6-lea de pe listă este acel șofer care tratează impersonal greșelile celorlalți și nu le consideră un pericol.
- EVADATUL – acest tip de șofer își umple timpul petrecut in mașină cu activități proprii, cum ar fi ascultatul muzicii sau vorbitul la telefon. Conform cercetătorilor, acest tip de șofer nu interacționează cu ceilalți participanți la trafic, el preocupându-se doar de propriile sale activități.
Cercetătorii sugerează că influențăm comportamentul celorlalți șoferi în funcție de ceea ce facem noi. Din punct de vedere psihologic, aceste diferite tipuri de personalități reprezintă diferite fețe pe care șoferii le folosesc pentru a face față frustrărilor și sentimentelor puternice.