„România pe primul loc în UE la numărul de decese în accidente rutiere raportat la populație. (…) România stă cel mai rău din țările UE, cu 10,3 decese la 100.000 de locuitori, la polul opus fiind Suedia cu numai 2,8.” (hotnews.ro).
Situației îngrijorătoare la nivel național i se adaugă un specific local: starea proastă a șoselelor și condițiile de trafic, mai ales în zonele urbane, care suferă toate de supra-aglomerație. Consecința? Frânele se vor uza mai rapid decât în specificațiile producătorilor, deci acordă o atenție sporită acestui aspect.
Din capul locului trebuie să știi că nu e loc de joacă sau de încercări ratate când vine vorba despre sistemul tău de frânare. Nu poți greși decât o singură dată, și consecințele pot fi devastatoare. Schimbă-ți plăcuțele sau discurile la un service care are stand de frânare și oameni instruiți pentru acest lucru. E bine să știi că în România, toate service-urile autorizate trebuie să aibă, conform legii, stand de frânare pentru a efectua lucrări la sistemul de frânare. Cu toate acestea, realitatea din teren e diferită și vei întâlni multe service-uri de cartier care nu respectă solicitările legale, precum și mulți „cunoscători” care își schimbă plăcuțele de frână acasă, pentru că „merge și-așa”. Toate service-urile multimarcă din rețeaua AD Garage sunt dotate cu stand de frânare, la care se adaugă echipamente si dotări de ultima generație, precum și stocuri de piese optime disponibile in orice moment.
Hai să înțelegem mai multe despre sistemul tău de frânare. Azi ne vom ocupa de frâna cu disc.
Când trebuie să te panichezi?
Uneori, din cauza prafului excesiv acumulat sau din cauză vechimii considerabile, frâna produce un zgomot de frecare ori de câte ori o apeși. Plăcuțele de frână se dezintegrează treptat în urma presiunii aplicate. Ce trebuie să știi este că frânele au scârțâit… încă de când au fost inventateJ. Nu te panica la cel mai mic zgomot pe care îl auzi. Scârțâitul produs de frânele cu probleme este unul prelung, nu unul scurt. Acesta este momentul în care plăcuțele trebuie schimbate. Vibrația din frână, de asemenea, te anunță că este momentul potrivit să faci o vizită la service.
Îți amintești când ai optat ultima dată pentru lubrifierea etrierelor de frână? Acestea se oxidează și ruginesc în timp, astfel că, prin lubrifiere, vei preveni blocarea lor pe timp de iarnă.
Unii proprietari de autoturisme consideră că înlocuirea plăcuțelor de frână reprezintă o procedură pe care o pot face singuri. Însă, în realitate, nu este la fel de simplă ca schimbarea uleiului sau schimbarea lamelor ștergătoarelor de parbriz. Acestea sunt câteva dintre motivele pentru care, probabil, nu îți dorești să te ocupi singur de plăcuțele de frână:
- S-ar putea ca problema să nu fie, de fapt, plăcuțele. Câteodată, e dificil să diagnostichezi situația. E posibil ca problema să vină de la etriere sau rotoare.
- Curățarea sistemului local. În momentul în care schimbi plăcuțele, trebuie curățat sistemul local, astfel încât piesele să funcționeze corect. Dacă îți scapă acest aspect sau nu îl faci corect, s-ar putea ca totul să meargă mai prost decât înainte.
- Strângerea greșită a șuruburilor. Un om cu experiență care face asta zilnic se bazează pe date tehnice, dar și pe instrumentele de lucru potrivite, cum ar fi cheia dinamometrică. Majoritatea șoferilor tind să strângă prea tare șuruburile sau deloc.
- Scoaterea plăcuțelor de frână. Poate fi mai dificil decât pare. Dacă nu ai îndemânarea sau instrumentele necesare, totul se va transforma într-o mare bătaie de cap.
- Montarea. Toate componentele mașinii au un rol bine definit, unele sunt mai puțin importante decât celelalte. Însă, plăcuțele de frână și celelalte componente ale sistemului de frânare fac parte din categoria de „elemente foarte importante”. Dacă plăcuțele de frână nu sunt instalate corect, oprierea ulterioară a mașinii nu mai este sigură.
- Ia în calcul și schimbarea discurilor atunci când e cazul. Mai exact, cam la două sau la trei schimburi de plăcuțe. Un disc uzat, sau mai rău, care prezintă crăpături, îți pune viața în pericol la fel de tare. Alege plăcuțele cu grijă – dacă alegi ceva foarte ieftin, dar neperformant, ele vor strica discul și vei ajunge să le schimbi din nou pe toate împreună.
Dacă încă nu era clar, trebuie să acorzi o atenție sporită sistemului tău de frânare. Cum faci asta? Simplu. Apelezi la un service profesionist. Siguranța ta și a restul partcipanților la trafic e neprețuită.