Exact ca un pacient care ajunge la doctor, mașina ta prezintă anumite simptome atunci când ceva este în neregulă cu ea. Deși recomandat este să te consulți cu un specialist mecanic, există câteva informații pe care este bine să le știi pentru a remedia situația din timp. Multe probleme ale motorului pot fi rezolvate înainte de agravare. Una dintre variante este diagnosticarea corectă a culorii fumului ieșit din toba de eșapament pentru care există multiple explicații– de la raportul inegal de aer-combustibil, până la scurgerea uleiului în camera de ardere. Află din acest articol ce încearcă să-ți transmită mașina în funcție de culoarea fumului scos.

 

Fumul negru

Fumul negru evacuat îți spune că motorul arde prea mult combustibil. Motoarele sunt proiectate să funcționeze cu o combinație potrivită de combustibil și aer pentru a crea cele mai eficiente condiții de ardere atunci când este produsă scânteia. Atunci când raportul combustibil-aer se îndreaptă mai mult spre aer, se spune că este „sărac”. Când există mai mult combustibil decât este optim, se numește bogat.

Când observi că mașina ta emite fum negru, primul lucru pe care ar trebui să îl verifici este filtrul de aer – dacă acesta este murdar/înfundat, înseamnă că nu lasă să treacă suficient aer. După care poți trece la injectoare – dacă acestea prezintă scurgeri, se infiltrează prea mult combustibil în camera de ardere. De asemenea, s-ar putea ca un senzor defect sau un presostat de combustibil necorespunzător să pună prea multă presiune pe sistem, moment în care vei observa că motorul funcționează greoi, împreună cu un demaraj slab).

Fumul albastru

Fumul albastru (sau cenușiu) înseamnă că se arde ulei. Menținerea tuturor părților unui motor care se mișcă rapid bine unse cu ulei este foarte important, însă locul uleiul nu este, în niciun caz, în camera de ardere. Acolo trebuie să fie doar aer, combustibil și scânteie. Există, însă, cazuri în care uleiul se „strecoară” în camera de ardere ca urmare a neetanșării simeringurilor de supapă, uzurii exagerate a ghidurilor de supapă sau a scurgerii cauzată de segmenții uzați ai pistonelor. În afară de probleme precum demarajul slab, accelerarea, pornirea și mersul la ralanti, arderea uleiului înseamnă, în principiu, că îl pierzi, ceea ce nu este niciodată un lucru bun.

Fumul alb

A nu se confunda cu vaporii albi normali, care în condiții normale dispar la condens sau dimineața, când este rece afară. Când mașina emite fum alb din abundență este un semnal îngrijorător. Acest lucru înseamnă că lichidul de răcire a intrat în camera de ardere. La fel ca în cazul uleiul, nici lichidul de răcire nu are ce căuta în camera de ardere. De obicei, acesta este semnalul unei probleme mai mari care trebuie rezolvată imediat, altfel riști supraîncălzirea și deteriorarea motorului. Cea mai „soft” variantă posibilă este o garnitură de chiulasa stricată, lucru care nu necesită neaparat o reparație majoră. „Alți vinovați” posibili ar mai putea fi o chiulasă deteriorată sau blocul motor crăpat. Trăgând linie – dacă obervi fum persistent, gros, alb, ieșind din toba de eșapament, oprește-te imediat din condus și sună la un service!