Noi condiții de obținere (și păstrare) a permisului auto


Permisul de conducere auto va putea fi obținut doar de persoane care au absolvit cel puțin 11 clase în învățământul de stat. Este una dintre măsurile prin care Guvernul vrea să reducă la jumătate numărul de decese rezultate din accidente rutiere, în următorii trei ani. Modificarea legislativă se aliniază obiectivelor incluse într-o Comunicare a Comisiei Europene cu titlul “Pentru un spațiu european de siguranță rutieră: orientări pentru politica de siguranță rutieră 2011-2020”.

Din momentul în care se va adopta noua legislație rutieră, cine nu a terminat 11 clase nu va putea solicita permisul de șofer auto. Prin această restricție, Guvernul vrea să se asigure că șoferul aflat la volan are capacitatea intelectuală de a învăța regulile de circulație și de a analiza în trafic indicatoarele rutiere.

Măsura face parte dintr-o strategie complexă a Guvernului, care vizeaza siguranța în trafic. În Strategia Națională de Siguranță Rutieră sunt incluse și alte propuneri, precum reducerea perioadei în care șoferii trecuți de o anumită vârstă sunt obligați să efectueze verificarea medicală, pentru a dovedi că mai sunt apți să conducă un autovehicul. Șoferii care încalcă în mod repetat regulile rutiere (de cel puțin cinci ori pe durata unui an, cu sancțiune) vor da din nou examenul teoretic (proba scrisă), dacă vor să-și recupereze permisul. Mai mult de jumătate dintre cei care au permisul de conducere greșesc la întrebările din chestionare, pentru că au uitat o mare parte din ce au învățat când au dat examen. Din păcate, chiar regulile elementare.

Noua lege prevede totodată și ca șoferii găsiți de mai multe ori sub influența alcoolului la volan să fie supuși unor teste medicale prin care să se stabilească dacă sunt sau nu dependenți de alcool. Ei își vor primi permisul înapoi doar după ce se vindecă.

Potrivit legislației europene actuale, obținerea permisului de conducere este condiționată nu de numărul de clase absolvite, ci de vârsta minimă – 18 ani în toate țările UE. În plus, în aproape jumătate dintre aceste state, limita este coborâtă la 17 sau chiar la 16 ani, cu condiția ca tânărul șofer să fie însoțit de un alt șofer adult, experimentat.