Este prima dintre întrebările pe care ți le pui înainte de a începe reparația mașinii. Ulterior răspunsului primit, te întrebi dacă prețul este corect. O parte ar răspunde: „Da, este corect! Este o piață liberă, concurențială!”. Puțin frustrant, nu-i așa? Pentru noi totul trebuie să fie calar pentru că așa ne-am obișnuit. Să se explice de ce piesa costă atât sau manopera atât? De ce dincolo e mai ieftin? De ce este așa de tărziu programarea? Multe „de ce-uri”. Dar totuși, cum ar trebui să se construiască prețul unei reparații, ce plătești și ce trebuie să cunoști ca să știi ce întrebări să pui, sunt lucruri pe care încercam să le lămurim pentru tine în rândurile de mai jos.
Dacă acceptăm răspunsul „Da, este corect! Este o piață liberă, concurențială !”, atunci ce rost mai are afișarea orei de manoperă într-un service? Doar pentru că asta spune legea comercială? Acest lucru te ajută din postura ta de client? Evident, nu! Tabloul costului este incomplet dacă nu cunoaștem și altă componentă a prețului manoperei, numita „Normă de timp pentru reparația solicitată”. Normă creată pentru că cineva a măsurat cât timp durează reparația și piața auto a acceptat tacit că așa stau lucrurile sau așa ar trebui să fie.
Factura de reparație a mașinii tale are două părți: Materiale și Manoperă.
Vom deschide o paranteză pentru a clarifică un subiect atât de controversat. Service-ul vinde un produs numit REPARAȚIE . Produsul este divizat scriptic pentru informarea corectă a cumpărătorului și/sau pentru calculul economico-financiar al afacerii. Service-ul nu este vânzător de piese și nici de manoperă. Ceea ce primește clientul contra sumei pe care o plătește este REPARAȚIA – un produs care este de calitate, garantat prin lege și prin oferta reparatorului.
Este oare? Uneori da, alteori nu! Iți recomandam ca mereu să ai documentul doveditor al plații reparației. Din punct de vedere legal, doar factura și plata acesteia iți acordă dreptul să soliciți garanție produsului numit REPARAȚIE.
Revenim la factură. Componența facturii legată de materiale este clară, ea cuprinzând piesele și materialele consumabile înlocuite sau folosite în procesul de reparație.
Dar costul manoperei cum se face?
Valoarea manoperei este produsul matematic obținut prin înmulțirea orelor normate (conform unui normativ) cu valoarea orei de manoperă specifice operației executate sau mărcii și modelului reparat.
Cost manoperă = Ore normate x Valoare oră de manoperă
Valoarea orei de manoperă este afișată în service, dar cum este cu orele normate? Cât și cum trebuie să se normeze service-ul o reparație? Acesta o face? Tu știi?
Ore normate = timpii de lucru specificați de producătorul mașinii, calculați în funcție de complexitatea intervenției pentru fiecare model de mașină. Acești timpi de reparație sunt exprimați în ore, se găsesc în manualele producătorului, dar și în manualele tehnice Haynes Pro puse la dispoziția tuturor reparatorilor din România, evident contra cost.
Exemplele sunt cele mai bune și pentru aceasta să considerăm o operație foarte cunoscuta oricărui utilizator de mașină: Schimbarea plăcuțelor de frână față!
Am extras în tabelul de mai jos normele de timp specifice acestei operații, pentru câteva mărci și modele:
Demontare/Remontare plăcuțe frână față:
Marca | Model | Norma de timp |
Ford | Focus MK3 1.6 (YUDA 2013-2015) | 0.7 |
Toyota | Avensis 2.0 16V (3ZR-FAE 2008-2016) | 0.9 |
Renault | Megane 4 1.6 ( H4M 2016- ) | 0.6 |
Aceste norme de timp se aplică în cazul în care gradul de dificultate al operației nu este sporit de eventuale probleme tehnice care pot fi prezente la componentele sistemului. În acest caz, timpul suplimentar de lucru trebuie să se specifice separat în factura, astfel încât să ai posibilitatea să primești toate detaliile reparației și explicațiile costurilor pe care le suporți.
Să presupunem că Service-ul “X“ are valoarea orei de manoperă, pentru operațiile de acest gen și pentru toate mărcile, de 90 ron, asta pentru a nu complica exemplul.
Deci ora de manoperă afișată în service este de 90 ron+TVA. Cât costă manopera pentru schimbarea plăcuțelor de frână față?
Marca | Model | Cost fără tva |
Ford | Focus MK3 1.6 (YUDA 2013-2015) | 0.7×90 = 63 ron |
Toyota | Avensis 2.0 16V (3ZR-FAE 2008-2016) | 0.9×90 = 81 ron |
Renault | Megane 4 1.6 ( H4M 2016- ) | 0.6×90 = 54 ron |
Întrebare finală: Câți procedează așa?
Cel mai important lucru este să știi ce să ceri și ce este corect să primești!