În ultimii zeci de ani, sistemele electronice din componența unei mașini au început să câștige din ce în ce mai mult teren în fața celor mecanice. Mai exact, dacă în 1950 sistemele electronice reprezentau doar 1% dintr-un autovehicul, astăzi ating peste 40%. Nu deschidem acum discuția despre mașinile electrice, o lăsăm pe altă dată 🙂
Fiecare mașină dispune de o unitate electronică de control (ECU). Este așa-numitul creier al motorului, mai exact un sistem încorporat esențial care controlează unul sau mai multe sisteme sau subsisteme electrice ale unui vehicul. Luate împreună, acestea sunt uneori denumite computerul mașinii. Care sunt aceste subsisteme?
- Modulul de comandă a motorului (ECM)
- Modulul de comandă a propulsiei (PCM)
- Modulul de comandă a transmisiei (TCM)
- Modulul de comandă a frânei (BCM sau EBCM)
- Modulul de control caroserie (CCM)
- Modulul de control al suspensiei (SCM)
Cum funcționează?
Pentru acuratețe și siguranță în funcționare orice sistem electric are nevoie de un calculator care să-l gestioneze. Pentru a face acest lucru, calculatorul are nevoie de informații, senzorii sunt informatorii sistemului, sunt cei care furnizează informațiile respective. Calculatorul procesează informațiile primite, iar în funcție de acestea poate lua decizii și poate da comenzi către actuatoare (a.k.a „mușchii”) unui sistem. Practic, calculatorul este comandantul în ceea ce privește funcționarea sistemului pe care-l gestionează, restul fiind doar informatori și, respectiv, executanți de ordine, fără drept de decizie.
Unele autovehicule moderne sunt adevărate minuni ale tehnicii: au până la 100 de unități electronice de control. Unități dedicate monitorizării și/sau controlul tuturor informațiilor, de la manevrarea în mers, la sistemele de divertisment și de comunicare on-board. Software-ul încorporat în ECU continuă să crească numeric, atât în complexitate precum și în sofisticare. Gestionarea ECU a devenit o provocare reală pentru producătorii de echipamente originale (OEM). ECU citește senzori multipli, iar erorile primite sunt interpretate ulterior și stocate. Nu doar atât – ECU aduce în timp niște modificări și adaptări ale anumitor componente (nr. de km și anumiți timpi de funcționare, calculatorul motor își updatează corecțiile injectoarelor și le modifică pentru a le readuce în parametrii optimi).
Cum stau lucrurile acum în service?
Dacă în trecut raportul dintre munca prestată efectiv fizic și orele alocate cercetării era majoritar spre prima variantă, astăzi, lucrurile stau exact invers. Mașina ta a devenit mult mai mult decât o transmisie mecanică – este un sistem informatic divers. Unui mecanic/diagnostician îi ia mai mult să verifice toate datele și informațiile generate de calculator decât să efectueze reparația. Calculatorul este un real ajutor, scurtând timpul verificării și, implicit al reparației, pentru că imediat se știe de unde vine problema.
Concluzii? Pentru ca toate sistemele elctronice care controlează cele mai importante aspecte ale mașinii tale să fie în regulă, trebuie să-ți găsești un diagnostician de încredere și nu numai. Este important ca service-ul pe care îl alegi să fie dotat cu echipamente și sisteme de diagnoză aduse la zi.