„Am înțeles că acum trebuie să dăm ce este mai bun din noi și când se va termina totul, oamenii vor ști de noi, că am făcut tot ce ne-a stat în putință.” spune Marilena Mirescu, asociat AD Garage Red Service Karoserie din Brașov, într-o discuție despre cum să mergi mai departe cu afacerea ta într-o situație de criză. Salutăm cu respect inițiativa și continuăm seria poveștilor celor care au găsit variante creative de-a rezista în perioada în care virusul SARS-COV-2 bulversează economia, nu doar la nivel național, ci și global.
„Trecând peste unele considerente care cuprind componentele materiale, noi suntem tinerei pe piață, avem vreo cinci ani și nu ne permitem să închidem, mai avem de muncit și de recuperat investiția. Din punctul meu de vedere, dacă am opri acum motoarele, ne-ar fi mult mai greu să repornim, decât dacă mergem, să zicem, la relanti. Suntem efectiv complet la muncă, de luni până vineri, de la 08:30 la 17:30. Nu mai este același rulaj de mașini într-adevăr, însă nu ducem lipsă de ocupație, ne facem de lucru.
Noi avem clienții noștri – majoritatea proveniți din serviciul de daune. Clienți noi aveam și înainte, constant, ca și acum, singura diferență este că rulajul lor nu mai este același. Recunosc că în acest moment avem preponderent clienți fidelizați pe parcursul colaborării și mergem pe diverse strategii pe care le aplicăm. De exemplu, am considerat că putem veni în întâmpinarea clienților posesori de CASCO, am făcut niște calcule și am stabilit că dacă au vopsitorie, i-am putea ajuta d.p.d.v franșiză, un fel de cadou pe care-l suportă service-ul. Lucrez în branșă de 20 ani, trecând peste toate astea, iubesc service-ul, oamenii și mașinile oamenilor. Când mă uit la clienți, nu văd cifre, asta am învățat cel mai mult în ultimii 5 ani. Asta am transmis și echipei mele care și-a asumat această atitudine. Într-adevăr, faci o firmă ca să faci profit, ăsta este rolul ei, dar înainte de toate, când ne uităm la un client, ne uităm la el ca și om, cu ce îl putem ajuta și de abia apoi discutăm legat de costuri și de ce implică.
Ne pregăteam de o criză, sincer. Pe parcursul celor cinci ani de activitate, însă, nu am reușit să punem bani deoparte pentru că eu și asociatul meu am pornit la drum împrumutați de prieteni și de AD Auto Total, astfel, scopul nostru principal în această perioadă a fost să ne acoperim datoriile și să ne formăm o echipă. Și ne-am ținut cu dinții de aceste lucruri, dovada fiind că nu am întâmpinat probleme mari cu forța de muncă până acum. Sunt foarte mulți din zona Brașov care nu au găsit soluții pentru angajații lor și au dat afară, din ce am auzit. Mie nu mi se pare corect. În momentul în care a apărut problema, am pus pe hârtie 3 soluții, de la scenariul cel mai nefast, până la cel mai acceptabil, și ne-a interesat să decidem împreună cum mergem mai departe pentru că suntem puțini, suntem 14 oameni, nu suntem sute. Și am ajuns la un numitor comun, ce am înțeles este că acum trebuie să dăm ce este mai bun din noi și când se va termina totul, oamenii vor ști de noi că am făcut tot ce ne-a stat în putință. Nu am avut probleme cu mecanicii de genul să nu-și mai dorească să vină la muncă, o singură persoană și-a cerut concediu pe care și-l merita, atât.
Ca măsuri de protecție avem măști, mănuși și personal care face curățenie. Pe lângă toate acestea, noi aveam o procedură de preluare mașini și înainte, așa că am mai adăugat câte ceva la aceasta – în sensul că dacă înainte puneai doar o husă pe scaun, acum dezinfectezi volan, mâner, pui huse peste tot etc. De asemenea, avem și serviciul de preluare directă de la client, bineînțeles, dar majoritatea preferă să vină direct în service, și înainte preferau la fel, însă tot așa, se păstrează distanța. Noi avem foarte multe dosare de daună, am avut tot timpul o deschidere spre a ajuta pe cineva, chit că nu-și face mașina la noi. În a face o faptă bună fără a te întreba „dar eu ce câștig din asta?” ieși câștigător pe viitor. Dacă ajunge de la asigurator la noi, noi nu presupunem că-și face mașina aici, îl lasăm să aleagă.
Noi suntem tinichigerie-vopsitorie, adică sectorul de accidente, și am observat că oamenii vin în continuare când au nevoie, și mai ales dacă mașina le este indispensabilă. Pe de altă parte, restul, cred că au fost bulversați de toate ordonanțele de până acum (excepție Or. Militară 8 care a clarificat toul) și nu credeau că au au voie să vină. De exemplu ITP-ul a rămas obligatoriu, însă unii nu știau. Cred că s-au refugiat toți în case și nu au mai ieșit să vină în service. În schimb, am mers noi către ei – ne-am făcut un site, iar data lansării a coincis cu coronavirusul. Am făcut pliante în care am inclus poze din service, texte depre serviciul de preluare mașină (mașină la cheie), misiune, viziune și valori. Tot ce scrie acolo noi toți chiar practicăm, nu sunt doar vorbe. Oricât de mult am vrea să căștigăm financiar, nu o să luăm bani de la cineva care nu ni se cuvin. Dovadă – la noi există poze din tot fluxul de reparație al mașinii.”