Probabil că fiecare șofer s-a întrebat măcar o dată: “Merită să îţi montezi o instalaţie GPL?”

Încercăm să răspundem mai jos la această întrebare, printr-o listă de avantaje și dezavantaje. Înainte de a decide ce să alegeţi, asiguraţi-vă că ştiţi toate detaliile și diferenţele tehnice dintre toate cele trei opţiuni de alimentare: benzină, motorină sau GPL. Iar dacă optați pentru GPL (Gaz Petrolier Lichefiat), țineți cont că nu orice motor pe benzină sau pe motorină poate fi convertit.

Avantaje

  • Prețul. De la bun început, instalaţia de alimentare a motoarelor auto cu GPL a apărut din rațiuni economice. La momentul scrierii acestui articol, prețul benzinei și motorinei este de aproximativ un euro pe litru, în timp ce un litru de GPL se vinde la jumătate din acest preț. Asta, în condițiile în are consumul este echivalent, cu doar 2% mai mare în cazul alimentării cu GPL. Nemaivorbind de faptul că valoarea maşinii creşte în cazul în care vrei să o vinzi. Acestui avantaj esențial, al prețului, i se alătură însă o listă, oarecum echilibrată, de argumente pro și contra.
  • Amortizarea investiției. Pentru achiziție și montaj e nevoie de un buget între 500 și 1000 de euro, în funcție de caracteristicile motorului (injecție monopunct sau multipunct). GPL-ul este un combustibil “uscat”, neaditivat, deci fără proprietăți de ungere şi protejare a componentelor din camera de ardere. De aici şi uzura prematură a motoarelor care folosesc GPL. Un calcul riguros arată însă că suma costurilor pentru înlocuirea pieselor uzate este mult sub economia făcută prin diferența de preț a combustibililor. Amortizarea investiției se face într-un an dacă mașina este utilizată zilnic, adică după 10.000 km.
  • Noxe mai puține. Din arderea gazului se produce cu 15-20% mai puțin dioxid de carbon (CO2) decât la arderea benzinei și motorinei, și nici nu sunt emiși în atmosferă oxizi de azot (NOX).
  • Accesabilitatea conversiei. Majoritatea maşinilor pe benzină permit instalarea unei instalaţii GPL. Pentru motoarele diesel, au fost concepute sisteme duale, motorina+GPL (DFD = dual fuel diesel), care, pe lângă obţinerea unor cheltuieli reduse pentru combustibil, asigură și o ardere mai bună. Motorina are în mod obișnuit o ardere de 82%. Dar atunci când este amestecată cu propanul dezvolta o ardere aproape completă de 97.5%, asemănătoare cu a benzinei. Sistemul mai are câteva beneficii: emisii poluante mai mici, fiabilitate mai mare a motoarului, creşterea puterii motorului până la 30% și a cuplului motor până la 40%, reducerea costurilor pentru întreţinerea motorului, datorate arderii complete.

 

Dezavantaje

  • Modificarea substanţială a construcţiei maşinii, cu excepţia cazului în care vehiculul este fabricat direct cu instalaţie GPL. Butelia de gaz ocupă mult spațiu în portbagaj, iar la drum lung și cu pasageri mulți, devine o problemă aranjarea bagajelor. Mai nou, există butelii care se montează în locul roții de rezervă, iar echipamentele de ultimă oră, super tehnologizate și ultra scumpe, sunt încastrate în portbagaj.
  • Puterea motorului se reduce la alimentarea cu GPL, dar într-o măsură destul de mică. Dacă nu concurezi la raliuri, probabil că nu vei suferi dacă, alimentând cu GPL, timpul de accelerare de la 100 la 150 km/h va fi mai mare cu 1,5 secunde, față de alimentarea cu benzină. Așa că e un fel de mini-dezavantaj.
  • Alimentari mai lungi şi mai frecvente – alimentarea cu GPL durează mai mult timp, iar dimensiunea rezervorului de gaz este limitată, astfel încât maşina va consuma GPL mai repede decât s-ar consuma un rezervor plin de benzină.
  • Sisteme de admisie și aprindere speciale, pentru că gazul este mai” pretențios” decât benzina, mai ușor inflamabil. Dificil să se aprindă și să ardă la temperaturi mai ridicate.
  • Verificări suplimentare – instalațiile GPL necesită anumite inspecții periodice și de întreținere (în mod normal o dată la 10.000 km sau o dată pe an).