Momentul în care, ajuns la mașină, cu ochii pe ceas, pentru că timpul costă bani, zărești, ieșind în grabă din parcare, pete pe asfalt, fix pe locul pe care-l ocupai cu 30 de secunde mai devreme. Timpul se oprește-n loc de atâtea întrebări. Ce curge? De unde? Cât de grav e? Pe cine sun?
Multe scurgeri sunt un semnal de alarmă pentru probleme minore la inceput, dar care pot deveni grave dacă sunt ignorate. Ce nu trebuie să faci – NICIODATĂ – este să ignori problema, sperând că va trece de la sine. În timp, o defecțiune minoră, care începe cu o picătură timidă pe asfalt, poate conduce inclusiv la o reparație capitală a motorului, de altfel foarte costisitoare. Mai jos, o listă cu cele mai des întâlnite probleme de acest tip, alături de recomandări utile.
Apă – Pare să fie apă? E cald afară? Ai folosit cumva recent aerul condiționat? Sunt șanse bune să fie doar condens, care se scurge printr-un tub de cauciuc, exact ca un aer conditionat de cameră. Scurgerea e perfect normală, nu-ți face griji. Cu cât e mai cald afară, respectiv cu cât temperatura exterioară la care funcționează aerul condiționat e mai mare, cu atât cantitatea de apă ce se scurge va crește.
Lichidul de parbriz – o scurgere care are loc de obicei în partea laterală din față a autoturismului. Lichidul de parbriz este viu colorat, la fel de subțire ca apa, cu un miros plăcut. Verifică cu atenție capacul vasului de lichid de parbriz sau furtunurilre care intră în acest vas pentru a-ți da seama dacă aici e problema. Este o defecțiune care nu-ți afectează funcționarea mașinii.
Uleiul de motor – statistic, uleiul de motor este cea mai frecvent întâlnită scurgere. Când ai o pierdere de ulei în partea din față a mașinii (pe axa longitudinală, la jumătatea distanței dintre radiator și parbriz), cel mai probabil sursa acesteia este motorul. Recunoști ușor uleiul de motor dacă te orientezi după culoarea mierii brune, poate puțin mai închisă, câteodată aproape neagră. Uleiul de motor și al cutiei de viteze este cel mai vâscos lichid, alunecos la atingere, lasă o peliculă groasă pe deget si are un ușor miros de arsură. Atenție – e crucial, pentru sănătatea motorului, să nu circuli fără ulei de motor sau cu el la un nivel redus! Oprește mașina, verifică nivelul uleiului din motor și sună la service. Nu e ecologic să circuli cu pierderi de ulei, și nu știi niciodată cât de mare poate să fie scurgerea de ulei în timpul funcționării motorului. Atunci când se aprinde becul indicator de lipsa presiune ulei, poate să fie prea târziu pentru motor.
Antigel – Noile formule de antigel pot avea nenumărate culori, un adevărat curcubeu. La baza tuturor culorilor, avem însă două tipuri de antigel: antigelul propilenglicol (mov, roșu, roz,) sau antigelul mono etilen-glicol (albastru, galben, verde). Cum identifici scurgerile de antigel? Ține cont că tind să fie mai mari ca suprafață. Antigelul este mai subțire decât uleiul de motor, și are o fluiditate crescută, așa că un simplu colier care nu e bine strâns poate conduce la o pierdere masivă de lichid. Antigelul se usucă destul de repede, și ramânâne o pata foarte puțin uleioasă. Un alt indicator că pata provine de la lichidul de răcire este poziționarea ei. Vei identifica, de obicei, scurgerea sub bara din față, acolo unde este radiatorul. Probleme posibile semnalate de scurgerea de antigel: defecțiuni la pompa de apă sau radiatorul fisurat. Pierderile de antigel sunt imediat remarcate prin scăderea nivelului de antigel în vasul de expansiune. Atentie! Nu deșuruba niciodată bușonul vasului de expansiune cu motorul cald. În cazul în care există scurgeri de antigel și situatia impune deplasarea mașinii, acest lucru lucru trebuie să fie făcut doar pe distanțe foarte scurte, și dupa ce ai completat lichidul în vas cu motorul rece. Stai cu ochii pe indicatorul de temperaturiă motorului astfel incât să nu urce peste 90C.
Lista e lungă și continuă într-un episod următor. Nu uita că toate aceste probleme pot fi evitate prin controale periodice ale nivelului lichidelor. Ca să scapi de orice îngrijorare, stabilește-ți o programare la noi! Instruiți la Academia Auto AD Auto Total, mecanicii din rețeaua de service-uri AD Garage se specializează permanent în diagnosticarea autovehiculelor, pentru a aborda corect toate mărcile și modelele auto existente pe piață.